Dróntörvény 2021? Elmondjuk érthetően.
Segítünk eligazodni a 2021-től bevezett dróntörvényt illetően. Nézd meg mi vonatkozik rád!
2021 január 1-től hatályba lépett a magyarországi drón szabályozás, mely minden pilóta nélküli légijárműre érvényes, legyen az akár hagyományos kamerás eszköz, vagy akár mezőgazdasági permetező. A téma bonyolult, nehezen átlátható és a törvény sok esetben betarthatatlan megkötéseket tartalmaz. Egészen biztosan nem ez a kusza, ellehetetlenítő, értelmetlen szabályzás volt a törvényalkotó célja, de a szakma 70%-át küldte azonnal padlóra, érintve leginkább a modellezőket, és a filmeseket. A drón törvény legnagyobb nyertese még így is torony magasan a mezőgazdasági monitoring, ennek megfelelően cikkünk első részében leegyszerűsítve, röviden, kimondottan mezőgazdasági felmérő feladatokra vásárolt eszközökre vonatkozó szabályozást mutatjuk be, a teljesség igénye nélkül, ezt követően pedig részletesebben vázoljuk a témát.
Minden lenti információ kizárólag a nyílt kategóriára vonatkozik, ahol nem kell külön speciális, vagy engedélyköteles repüléseket végrehajtani.
Térjünk a lényegre!
Amennyiben lakott területen kívül, repülőterektől több kilométer távolságban, nem természetvédelmi területen történik a repülés és az eszközünk egy kamerával szerelt drón (DJI Phantom, Mavic, Inspire, Matrice széria), akkor alapvetően a következő követelményeknek kell megfeleljünk:
Az általános használathoz elsőként szükségünk lesz egy kompetencia tanúsítványra (drón jogosítvány), a felhasználás módja miatt az A1/A3 kategóriájú vizsgát kell letennünk.
A fent említett eszközöket, vagy ezekkel megegyező összsúlyú drónokat lakott területen kívül, épületektől minimum 150 m, a műveletbe nem bevont emberektől minimum 30 méter távolságban reptethetjük. Fontos az 1:1 szabály, tehát nem bevont személyektől olyan vízszintes távolságot kell tartanunk, amilyen magasan repülünk.
A drón:
- nem repülhet embertömeg fölé
- maximum 120 méterre távolodhat el a talajfelszíntől
- a távpilóta szemmel kell tartsa a drónt a művelet alatt
Amennyiben a célnak megfelelő drónt is beszereztük már, ideje megkötnünk a kötelező biztosítást! Erre több lehetőség is kínálkozik, az idő előrehaladtával egyre több biztosító kínál majd ilyen biztosításokat. Léteznek egyesületek is, akik kedvezményes áron nyújtanak ilyen szolgáltatást, de érdemes utánajárni, hogy a spórolt összegnél ne legyen több a biztosítás és a tagdíj összege.
Jelentkezz “Kezdő drónos” programunkra!
Konzultáció, szaktanácsadás, önálló vizsgázást követően gyakorlati alapképzés.
A következő lépés az üzembentartó és a drón bejelentése. Erre folyamatosan frissített dokumentumok állnak rendelkezésre a Közlekedési Hatóság dokumentumtárjában, melyet itt lehet elérni. A nyomtatványokat kitöltve, aláírva e-papír formájában, vagy postai úton lehet megtenni. A drón és üzembentartó bejelentés díja 2.000 Ft.
A mindenkori repülések bejelentése a MYDRONESPACE alkalmazáson keresztül történik, melynek használata kötelező! Az alkalmazás minden platformra elérhető.
Részletesebben érdekel a szabályozás?
Nyílt kategória:
- a felszálló tömeg 25 kg alatti
- nem szállíthat vegyi anyagot, és nem szórhat ki semmit
- emberektől biztonságos távolságban kell maradnia
- nem repülhet embertömeg fölé
- maximum 120 méterre távolodhat el a talajfelszíntől
- a távpilóta szemmel kell tartsa a drónt a művelet alatt
Alapvetően két paraméter határozza meg azt, hogy minek kell megfeleljünk, milyen követelményeket kell betartsunk: A műveleti alkategóriák határozzák meg a felhasználás módját, vagyis az alkalmazási körülményeket. A drón technikai paraméterei szerint pedig drón osztályokba soroljuk be a pilóta nélküli légijárműveket.
Műveleti alkategóriák (A1 – A3)
Az A1 és A3 kategória jellemzően együtt mozog és a legalapvetőbb szabályokat írja le. Ha nagyon sarkosan szeretnénk fogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy jellemzően a kis súlyú, kevésbé veszélyes drónok, melyeket hobbi célra lehet használni, lakott területen kívül, A1 kategóriába esnek. Maximális felszálló tömeg ebben a kategóriában 2023-ig 500g lehet, 2023 után két részre oszlik: C0 – 250 g-ig, C1 900 g-ig.. 250 g alatti gépekkel átrepülhetünk emberek felett (tömeg felett NEM!).
Az A2 minden esetben élesen elválasztható az A1/A3-tól, mert kizárólag ebben a a kategóriában van lehetőség közel repülni épületekhez és emberekhez. 2023-ig emberek és épületek közelébe csak 2 kg alatti drónnal lehetséges repülni. 2023 után pedig a C2 osztályba tartozó, 4 kg-nál nem nagyobb drónok esetén tehető ez meg. Emberek, vagy embertömeg fölé repülni tilos, azonban a műveletbe nem bevont személyek 30 méterre megközelíthetők. Ennél közelebb már csak alacsony sebességű módban lehet repülni, de 5 méternél közelebb nem szabad. A jelen pillanatban elérhető, osztálybesorolás nélküli drónok esetén 50 méter ez a távolság. Ez a törvény legkeményebb része, ugyanis két vizsgát kell letennie a városban repülni kívánó távpilótának, de mi magyarok nem álltunk meg itt. A törvényhozó szerint 30-60 nappal a repülés előtt eseti légtérengedélyt kell kérni, melyet 7 napra adnak meg, 9000 Ft-os illeték befizetése ellenében. Ezen felül minden érintett légtér hozzájárulása és kockázatelemzés végzése szükséges. Igen 10-20 méteres magasságban is. Erre hagyunk még időt.
A3 kategória a mezőgazdasági monitoring megmentője
Az A1 és A3 kategória azért kezelhető egy “családnak” mert biztonsági szempontból körülbelül azonos szintet képviselnek. A1 kategória a kis súly miatt emberekhez viszonylag közel repülhet, A3 az emberek és épületek távolsága miatt nagyobb súlyt enged meg. Ebből látható, hogy ha nagyobb súlyú drónokkal repülünk A3-ban, leginkább lakott területen kívül, akkor a szabályozás teljesen élhető, a legális használat nem okoz problémát. Ez a mezőgazdasági felmérő drónnal dolgozó távpilóták óriási szerencséje, ugyanis el lehet mondani, hogy nekünk lett a legkevésbé ellehetetlenítő a hatályos törvény. A két kategóriára vonatkozó kompetencia tanúsítványt (drón vezetői engedély) egy tanfolyamon sajátítható el. Elnevezése főként A1 / A3 kategória.
A3 kategória követelményrendszere:
- a drón össztömege nem lehet nagyobb 25 kg-nál
- C2-C3-C4 osztályó drón
- 150 méternél nem repülhet közelebb kereskedelmi, ipari, vagy szabadidős területekhez
- be nem vont személyektől minimum 30 méteres távolságot tartani kell, illetve a drón repülési magassága kell legyen a távolság be nem vont emberektől (1:1 szabály)
- műveletbe be nem vont személyek felett és hozzájuk közel nem repülhet
Jelentkezz “Kezdő drónos” programunkra!
Konzultáció, szaktanácsadás, önálló vizsgázást követően gyakorlati alapképzés.
Drón osztályok (C0 – C4)
A drónok osztály besorolása a gyártó feladata és erre 2023-ig ad haladékot az EU. Nagy valószínűség szerint a hivatalosan besorolt drónok fél-, egy év múlva kezdenek el napvilágot látni, ennek megfelelően jelenleg szinte biztosan egyik drón sem rendelkezik ilyennel, ezért erre a két éves átmeneti időszakra, speciális szabályok vannak érvényben. A drónokat 2023-tól C0-C4-ig jelzett osztályokba fogják besorolni, mely jellemzően kapcsolatban van a drón típus súlyával és képességeivel, tehát a technika osztályozásról van szó. 2023 január 1 után kizárólag az A1/A3 kategóriában repülhetnek jelenlegi forgalomban lévő drónjaink.
Mivel cikkünk kizárólag a mezőgazdasági monitoring drónok használatával kapcsolatos, nézzük át, milyen osztályba tartozik a ma legnépszerűbb drónok többsége:
500g alatti drónok (pl. DJI Mavic Mini / Mini 2)
- A1 / A3 műveleti alkategóriában használhatók
- Embertömeg felett nem használható
- Be nem vont személyek közelében nem repül
- Üzembentartó nyilvántartásba vétele kötelező
- A1/A3 vizsga elvégzése
2 kg alatti drónok (DJI Mavic és Phantom széria)
- A2 / A3 műveleti alkategóriában használhatók
- Embertömeg felett nem használható
- Be nem vont személyek felett nem repülhet át
- Műveletbe nem bevont embereket 50 m-nél jobban nem közelíthet meg (vízszintesen)
- Üzembentartó nyilvántartásba vétele kötelező
- A1/A3, vagy A2 vizsga elvégzése
25 kg alatti drónok (DJI Inspire, Matrice széria)
- A3 műveleti alkategóriában használhatók
- Embertömeg felett nem használható
- Be nem vont személyek felett nem repülhet át
- Minimum 150 méterre lakott területtől
- Műveletbe nem bevont emberektől olyan távol, amilyen magasan repül (m)
- Üzembentartó nyilvántartásba vétele kötelező
- A1/A3 vizsga elvégzése
Kompetencia tanúsítvány
Magyarországon a KTI-nél végezhető online tanfolyam, a vizsgáért fizetni kell és csak személyesen lehet letenni. A COVID korlátozások idején a vizsgák szünetelnek (a cikk írásának időpontjában). Azonban sokkal jobban jár az, aki az osztrák vizsgát teszi le, hiszen itthon elfogadják és az anyag 2-3 óra alatt elsajátítható egy fordító program segítségével és a vizsga is online letehető, ezen felül végtelen alkalommal lehet újra próbálkozni. A magyar anyag eltúlzott, nem drónosoknak szánt, viszonylag nehézkes és egyáltalán nem gyakorlatias. Az osztrák anyag jóval könnyebb, az alapok elsajátítására törekszik és a biztonságos felhasználásra. Fontos tudni, hogy a magyar és osztrák követelmények minimálisan eltérhetnek, de itthon a hazait kell alapul venni természetesen.
Kötelező biztosítás
Ahogy a forgalomban lévő gépjárművekre is igaz, szükség van felelősségbiztosítás kötésére is arra az esetre, ha szabályos körülmények között kárt okoznánk másnak. Ebben az esetben a kárt a biztosító megtéríti. A piacon jelenleg több ilyen biztosítás létezik, ajánlott rákeresni a friss lehetőségekre is.
Üzembentartó és drón bejelentése
A mezőgazdaságban használatos felmérő drónok 99%-a bejelentésköteles. A szükséges dokumentumokat a Közlekedési Hatóság honlapjáról van lehetőség letölteni. Kitöltés után postai, vagy elektronikus úton kell visszajuttatni a hatóság részére, így a nyilvántartásba vételt követően regisztrációs számot kapunk, amit a drónra kell jól látható helyre elhelyezni.
Applikáció a drón használat bejelentésére
Amikor műveletet kezdünk a drónunkkal, azt jeleznünk kell a mydronespace alkalmazáson keresztül. Ebben a programban van lehetőség kiválasztani a műveletet, a használt drónt és itt kell bejelöljük azt a légtér részt, amiben repülni szándékozunk. Alapesetben 30 percre lehet repülést bejelenteni, de ez növelhető. A program jelenleg nem mutatja a légtér szerkezetét és nem ad tájékoztatást arról, hogy egyéb körülmény, ami tiltja a repülést fenn áll-e.
A légtér
Minden repülés előtt át kell tekintenünk a légteret, amiben repülni szeretnénk. Ezt a legkönnyebben a Légtér.hu térképének segítségével tehetjük meg, ahol rétegenként tehetjük láthatóvá a különféle légtereket. A térkép megjelenítése elsőre ijesztő lehet a sok különféle légtér és piros zóna miatt, de alapvetően nem minden piros szín jelent tiltást.
Fontos kitérnünk újfent arra, hogy a leírás nem törekedett a törvény minden aspektusának figyelembevételére, épp ellenkezőleg, próbálta a legtömörebben feltárni. Számos honlapon, Facebook csoportban napi szinten beszélik át a témát, amiből egyértelműen látszik (reménykedünk benne) , hogy ez a törvény csak egy gyorsan összecsapott félmegoldás. Szeretnénk azt hinni, hogy innentől kezdve a használati kritériumoknak megfelelően fejlődik tovább és egy élhető, az ország fejlődése szempontjából is előnyös és versenyképes szabályozás születik majd meg végül. Sokadszor szeretnénk kijelenteni, hogy a mezőgazdasági felmérések szempontjából a legtöbb esetben ideális megoldás született, így a többi tönkretett ágazat mellett igazán szerencsés helyzetben van az, aki valamilyen monitoring tevékenységet folytatna Magyarországon, drón segítségével.
Jelentkezz “Kezdő drónos” programunkra!
Konzultáció, szaktanácsadás, önálló vizsgázást követően gyakorlati alapképzés.